Naše škola se často zapojuje do výtvarných soutěží. Naposledy to byla krajská výtvarná soutěž “Malovaná písnička 2025”, kterou organizuje Dům dětí a mládeže Ostrava - Poruba. S radostí oznamujeme, že naše žačka Karolína Kotásková ze 4.A se umístila na krásném 3. místě.
Gratulujeme a přejeme mnoho dalších úspěchů.
Mgr. Petra Mališová
K Mezinárodnímu dni dětí jsme letos pro žáky 2. stupně připravili malé překvapení. Vybraní učitelé během dopoledne prošli školou ve veselých kostýmech a zavítali do jednotlivých tříd, aby dětem osobně popřáli k jejich svátku.
Každý žák od nich obdržel čokoládové srdíčko a milé přání. Atmosféra byla radostná a úsměvy nechyběly ani na tvářích dětí, ani dospělých.
Děkuji všem, kteří se na této krásné akci podíleli, i SRPDŠ, které zajistilo čokoládová srdíčka.
Blanka Fabianová
Náš žák Mikuláš Bílý ze 3. B se v letošním roce zúčastnil soutěže ve hře na cimbál, který patří mezi méně obvyklé hudební nástroje. Mikuláš prošel okresním i krajským kolem, ve kterých obsadil 1. místo, a postoupil až do celostátního kola v Mikulově, kde získal 3. místo ve své kategorii.
Gratulujeme Mikuláškovi k vynikajícímu výsledku a přejeme mu hodně úspěchů i radosti z hudby do dalších let. Držíme palce!
Naše žákyně Stella Knyblová ze 3. B získala 2. místo v soutěži Mladí výtvarníci o našem regionu.
Gratulujeme Stelle k báječnému výsledku a přejeme spoustu inspirace do další tvorby!
Již tradičně probíhala jarní výtvarná soutěž "Děti, pozor, červená" s dopravní tématikou, tentokrát na těma "Dopravní hřiště mých snů".
Ze všech ostravských škol byly vybrány a odměněny práce našich žákyň.
K významnému úspěchu velmi blahopřejeme.
NC
Poznávání hlavního města začalo rovnou adrenalinovým zážitkem – jízdou metrem. Pro mnohé to byla první zkušenost a hned velmi intenzivní.
První den jsme navštívili Národní divadlo. Kulturní zážitek byl umocněn slavnostní atmosférou, ke které významně přispělo elegantní oblečení všech účastníků. A ač někteří chlapci protestovali, zvládli vše se ctí. Rodičům velký dík za podporu.
Druhý den jsme zamířili do Muzea Policie, které zaujalo především naše hochy. Odpoledne následovala prohlídka Pražského hradu, po které jsme se přesunuli na Karlův most. Zde jsme si udělali pauzu a vnímali pražskou atmosféru – výhledy, sochy, Vltava, hudba, ruch města… prostě ideální chvíle k načerpání energie. Samozřejmě zazněly i tradiční hlášky o bolavých nohách a úbytku sil, ale i to jsme společně zvládli. Další zastávkou bylo Staroměstské náměstí. Právě ve chvíli, kdy jsme dorazili, začal odbíjet orloj – perfektní načasování.
Závěr výletu patřil návštěvě Národního muzea, která symbolicky uzavřela naši exkurzi do hlavního města.
Přestože jsme měli před odjezdem s devátou třídou jisté obavy – tři dny s puberťáky nejsou zrovna synonymem pro wellness pobyt – vše dopadlo nad očekávání dobře. Žáci byli ukáznění, chovali se vzorně a hotel nás dokonce pochválil za respekt vůči hotelovým pravidlům.
Blanka Fabianová, Alice Borová
Za své školní zásluhy a úspěchy byli vybraní žáci odměněni nevšední exkurzí se zahrádkáři města Šenova. Výlet nabídl pestrý program plný inspirace, nových poznatků i příjemných zážitků.
První zastávkou byla firma Moravoseed, kde se žáci seznámili s procesem šlechtění, balení a distribuce osiv, nahlédli do zákulisí výroby a poznali, jak složitý a důležitý je proces přípravy kvalitních semen pro zahrádkáře i zemědělce.
Poté jsme zavítali do tematických zahrad v Lednici, kde proběhla prohlídka různých druhů výsadeb – od okrasných květin až po léčivé a užitkové rostliny. Nechyběla ani procházka malebným zámeckým parkem, který patří k nejkrásnějším historickým zahradám u nás.
Po naplněném a slunečném dni se účastníci výletu vrátili zpět domů, obohaceni nejen o nové vědomosti, ale i o společné zážitky a příjemné vzpomínky.
Na závěr bychom chtěli srdečně poděkovat šenovským zahrádkářům za pozvání, organizaci a milý doprovod během celé exkurze.
Dne 19. května se na naší škole uskutečnila soutěž s názvem ŠMouLa – Šifrovací-Matematicko-Logická soutěž určená pro tříčlenné týmy žáků druhého stupně základních škol.
Na naší škole se jí zúčastnilo 9 tříčlenných týmů. Každý z nich měl za úkol v časovém limitu vyřešit sérii šifer, logických úloh a matematických hlavolamů. Úlohy prověřily nejen bystrost, logické myšlení a týmovou spolupráci, ale také trpělivost a důslednost soutěžících.
Zaměřuje se na rozvoj klíčových dovedností pro 21. století, a proto mezi hlavní cíle soutěže patří:
zdokonalovat dovednost žáků hledat informace na internetu,
naučit žáky správně formulovat dotazy pro umělou inteligenci,
a rozvíjet jejich mediální gramotnost.
Během soutěže mohli účastníci používat papír, psací potřeby, kalkulačku, školní tabulky i přístup k internetu a umělé inteligenci – vždy však s důrazem na efektivní a kritické využívání těchto nástrojů. Tím soutěž podporuje nejen znalosti, ale i moderní digitální kompetence.
Atmosféra během soutěže byla napjatá, ale zároveň velmi přátelská. Všichni účastníci se do řešení pustili s velkým nasazením a odhodláním. Některé šifry potrápily mozkové závity více než jiné, ale nikdo se nevzdal – a to je na celé soutěži nejcennější.
Děkujeme všem zúčastněným týmům za skvělou reprezentaci školy a těšíme se na další ročník této inspirativní soutěže!
Projektový den proběhl v pátek 16. 5., zúčastnila se ho aktivně třída 6.A.
Za pomoci místních zahrádkářů se žáci pustili do sázení květin do truhlíků a květináčů. Děti si mohly vyzkoušet, jak správně připravit zeminu, jaké rostliny se hodí na různé stanoviště a jak o ně pečovat.
Výsledkem jejich práce jsou krásně osázené nádoby, které nyní zdobí prostory naší školy a přispívají k příjemné atmosféře. Někteří žáci si navíc své květináče mohli odnést domů a potěšit jimi své blízké.
Celý den se nesl v duchu spolupráce, tvořivosti a vztahu k přírodě. Děkujeme zahrádkářům za jejich ochotu a čas – těšíme se na další společné aktivity!
U příležitosti Dne Země jsme se vydali na vycházku Šenovem a Václavovicemi. Cestou jsme plnili úkoly zaměřené na přírodu a ekologii – třídili odpad, řešili hádanky a učili se, jak chránit naši planetu.
Děti pracovaly ve skupinách, vzájemně si pomáhaly a užívaly si krásného dne venku. Akce byla plná pohybu, zábavy i nových poznatků. Děkujeme všem, kdo se na ní podíleli!
V pátek 16. 5. 2025 naši zdatní cyklisté dokázali, že jsou opravdovými odborníky v jízdě zručnosti, uspěli při poskytování první pomoci při autonehodě, jezdili bezpečně a dle pravidel silničního provozu na dopravním hřišti.
Opět předvedli skvělé výkony a do našeho krásného Šenova přivezli v obou kategoriích nádherná druhá místa.
Velký dík, bando! JSME NA VÁS HRDÍ.
Za šenovskou dopravku s přáním bezpečných návratů domů…
Nela Cudráková a Pavel Pojezdala
V pondělí 12.5. se dvě skupiny žáků prvního stupně ze ZŠ Podlesí zúčastnily oblastního kola soutěže Hlídky mladého zdravotníka. Pro všechny děti to byla vůbec první zkušenost se soutěží tohoto druhu – kroužek mladého zdravotníka navštěvují teprve od ledna letošního roku. Přesto se nezalekly a do soutěžního klání se pustily s nadšením, týmovým duchem a chutí pomáhat.
Během soutěže museli soutěžící čelit řadě náročných modelových situací, ve kterých si vyzkoušeli své znalosti první pomoci v praxi. Poradili si například s krvácející ranou, mdlobou, vyraženým zubem, zlomeninou ruky, správně používali obvazy, komunikovali s poraněnými a předvedli také transport zraněného.
Všechna zadání řešili jako tým, vzájemně si pomáhali a rozhodovali se společně – přesně tak, jak to v reálných situacích funguje. Za obrovskou snahu, odvahu a skvěle odvedenou práci si jedna z našich skupin vybojovala fantastické 1. místo!
Všem mladým zdravotníkům patří velké poděkování a uznání. Jsme na ně velmi pyšní a těšíme se, kam až se díky svému nadšení a píli dostanou!
Hanka Káňová, Martina Bernatíková a Veronika Lasoňová.
Účast naší šenovské Základní školy v programu ERASMUS+ pokračuje i v tomto roce vzděláváním pedagogických pracovníků prostřednictvím mezinárodních mobilit.
Vzdělávacího pobytu zaměřeného na zvyšování ICT kompetencí se v květnu účastnil Mgr. Vajda, zde je jeho pozdrav z digitálního antického Řecka:
Zatímco jste ve škole zápasili s květnovým kalendářem, já jsem si sbalil pas, poznámkový blok a svůj oblíbený ChatGPT – a vyrazil do Athén. V rámci programu + jsem se zúčastnil kurzu “ChatGPT and Basic AI Tools” pořádaného Europass Teacher Academy. Tématem bylo využití umělé inteligence ve výuce – a bylo to přesně to, co mě zajímá.
Na kurz jsem přijel jako fanoušek AI, který s ChatGPT a dalšími nástroji už nějakou dobu pracuje. Přesto jsem byl překvapen tím, kolik nových přístupů, technik a aplikací jsme prozkoumali. A hlavně – že AI rozhodně není jen výsadou informatikářů. Do rukou ji mohou vzít učitelé všech předmětů, včetně těch, kteří si na technologie zrovna nepotrpí.
Pracovali jsme s nástroji jako MagicSchool, Diffit, Quizizz, Gamma.app nebo QuestionWell. Tvořili jsme kvízy, prezentace, grafiku i výukové písničky. Často jsme si říkali: “Takhle jednoduše a rychle? To by mi dřív trvalo celé odpoledne.”
Týden v Athénách mě utvrdil v tom, že AI ve školství má smysl. Ne jako náhrada učitele, ale jako jeho chytrý pomocník. A že to celé dává smysl jen tehdy, když nové nástroje promýšlíme s nadhledem, sdílíme zkušenosti a nezapomínáme, že učení má být především živé a smysluplné.
Díky všem, kdo mi umožnili na této cestě být. Těším se, že se o své poznatky podělím.
Antonín Vajda, učeň AI, poutník po Attice a vděčný účastník Erasmu+
Projekt takto naplňuje další ze svých cílů, kterým je zlepšování digitálních kompetencí. V tomto školním roce máme naplánovány ještě čtyři další zahraniční studijní pobyty a dva kolegové vyjedou na týden do jedné z varšavských škol na stínování - job shadowing. Informace z těchto pobytů s vámi rádi budeme sdílet.
Mgr. Karla Polášková, Mgr. Hana Teichmannová
Letos slavíme 10 let od chvíle, kdy jsme na ZŠ Šenov začali s přípravnými kurzy ke zkouškám Cambridge English.
S kolegyní Mgr. Helenou Sumarovou jsme v r. 2015 zkusily přípravný kurz nabídnout rodičům žáků tehdejšího šestého ročníku. Přihlášených 82 dětí nás nadchlo a musely jsme rozšířit tým vyučujících přípravných kurzů, takže jsou v tom s námi ještě Mgr. Petra Mališová a Mgr. Halina Hekerová. Od té doby v každém školním roce máme v kroužcích cca 60 dětí, zájem o angličtinu je stále vysoký.
Společně jsme za celou dobu připravily více než 200 žáků k mezinárodně uznávaným zkouškám na úrovních YLE, A2 Key, B1 a B2 First for Schools.
Příprava dětí na tyto zkoušky vyžaduje velkou dávku systematičnosti, trpělivosti i motivace. A právě proto nás těší, že se nám daří udržet průměrnou úspěšnost 97 %!
Zkoušky probíhají ve spolupráci s jazykovou školou Cloverleaf, oficiálním zkouškovým centrem, která nám letos poslala milé poděkování za dlouholetou a spolehlivou spolupráci a snahu nabídnout žákům možnost zažít úspěch, který jim otevře dveře k dalšímu jazykovému rozvoji. Oceňují nejen samotné výsledky, ale i to, jak celá organizace na naší škole funguje.
Jedním z momentů, na který opravdu ráda vzpomínám, bylo osobní pozvání na University of Cambridge, kde jsem převzala ocenění pro nejlepší nováčkovské přípravné centrum. Byla to pro mě velká čest a potvrzení, že to, co děláme, má smysl.
Děkuji kolegyním Mgr. Sumarové, Mgr. Mališové a Mgr. Hekerové, dětem a rodičům, kteří jsou součástí této cesty. Těšíme se, co přinesou další roky – protože učit děti angličtinu s takovým cílem a výsledky nás zkrátka baví!
Mgr. Karla Polášková, koordinátor zkoušek Cambridge English
Den Země jsme si s dětmi z prvního stupně užili naplno – nechyběla dávka čerstvého vzduchu, pohybu ani zábavy. Park se proměnil v jedno velké hřiště plné stanovišť, úkolů a výzev, připravených pro malé i větší školáky. Velkou oporou nám byli páťáci, kteří se skvěle ujali role průvodců. Pomáhali mladším spolužákům, radili jim, povzbuzovali je a rozproudili parádní týmovou atmosféru. Počasí nám přálo – slunce svítilo a děti měly energie na rozdávání. „Co víc jsme si mohli přát!“ Velké díky patří všem, kdo přiložili ruku k dílu, i těm, kdo se zapojili a pomohli vytvořit tak skvělou atmosféru. Poděkování patří také SRPDŠ, které finančně podpořilo tuto akci a umožnilo tak dětem užít si den s ještě pestřejšími aktivitami a sladkou odměnou.
Už teď se těšíme na příští rok.
V pondělí 7. 4. 2025 se žáci tříd 8.B a 8.C zúčastnili divadelního představení v německém jazyce, které se konalo v kulturním domě v Ostravě - Hrabůvce. Představení bylo založeno na dvou známých pohádkách bratří Grimmů.
Herci podali výborné výkony a i přes to, že celé představení probíhalo v němčině, většina žáků ději bez problémů rozuměla. Díky výrazné mimice, gestům a scénografii bylo vše srozumitelné i pro ty, kteří se s němčinou teprve seznamují.
Žáci si divadelní dopoledne velmi užili. Mnozí z nich ocenili možnost slyšet němčinu v praxi a vidět známé pohádky zpracované netradičním a zábavným způsobem. Návštěva divadla byla nejen kulturním zážitkem, ale i příjemným zpestřením výuky cizího jazyka.
Celá akce se velmi vydařila a už teď se těšíme na další podobnou příležitost!
R. Mastíková a B.Fabianová
Každý z nás si vzpomene na učitele, který nás inspiroval, podporoval a předal nám nejen znalosti, ale i cenné životní rady. Právě proto si 28. března připomínáme Den učitelů – na výročí narození Jana Amose Komenského. Den, kdy bychom měli ocenit práci pedagogů, jejich trpělivost, obětavost a každodenní snahu předat nám to nejlepší.
Den učitelů jsme letos oslavili netradičně – nejen poděkováním, ale i jedinečným zážitkem. Pro pedagogy byla připravena speciální kavárna s názvem Spojkafe, kde si mohli vychutnat lahodné dobroty a šálek kávy v příjemné atmosféře. Krom toho si žáci na jeden den vyměnili role se svými učiteli! Děti si na vlastní kůži
vyzkoušely, jaké to je být učitelem – připravovaly hodiny, vysvětlovaly látku a řešily různé situace ve třídě. Učitelé si naopak mohli na chvíli připomenout sezení v lavici a přijímat pokyny od svých žáků. Tento experiment přinesl nejen spoustu zábavy, ale také cenné poznatky o vzájemném porozumění a respektu.
Většina pedagogického sboru se rozhodla zapojit do oslavy tím, že se oblékla podle aktuálních módních trendů mladé generace. Místo tradičního vzhledu se tak na chodbách objevily oversized mikiny, značkové tenisky i streetwear outfity. Reakce žáků byly velkolepé – někteří své učitele sotva poznávali, jiní oceňovali jejich smysl pro humor a ochotu přiblížit se studentskému stylu.
Projekt se nesl ve znamení dobré nálady a úsměvů, zábavy, byl i důkazem, že učitelé umí být otevření změnám a nebojí se vystoupit ze své komfortní zóny.
Děkuji všem kolegům, kteří se podíleli na organizaci a průběhu letošního Dne učitelů. Jejich energie, kreativita a spolupráce byly klíčové pro úspěch této akce. Bez nadšení a nasazení by tato akce nebyla možná. Ještě jednou velký dík za to, že jste.
Přejeme všem pedagogům hodně energie, radosti a spokojenosti. Ať vás vždy těší úspěchy vašich žáků a vědomí, že vaše úsilí přináší ovoce.
Mgr. Blanka Fabianová
Deváťáci jsou teď myšlenkami spíše u nadcházejících přijímaček, takže jsme rádi, že se nám v nabitých harmonogramech podařilo uskutečnit setkání dětí s Maruškou, které za ostatní shrnula Anička H. z 9. D :
“26.3. nás do školy přijela navštívit Maruška. Předali jsme jí spolu se spolužáky a učiteli šek s výtěžkem mikulášské sbírky a Maruška a její maminka nám povyprávěly o jejich životě.
Byli jsme moc rádi, že jsme se mohli setkat.”
Naši deváťáci a Maruška, která je také v posledním ročníku, tak snad přišli alespoň na chvíli na jiné myšlenky a mohli si povykládat i o věcech běžného každodenního života, které je trápí, baví či těší. Doufáme, že těch druhých je a bude samozřejmě více:-)
Děkujeme třídní 9. A, paní učitelce Petře Jandové, za doprovod, organizaci a dokumentaci.
Žáci 8. a 9. ročníků naší školy se zapojili do prestižní soutěže ve finanční gramotnosti European Money Quiz. Cílem této mezinárodní soutěže je zábavnou a interaktivní formou rozvíjet finanční dovednosti žáků a připravit je na reálné situace v oblasti finančního hospodaření.
Po školním kole, ve kterém se žáci utkali ve znalostech o financích, postoupili dva nejlepší ze třídy do národního kola. To proběhlo online 28. března 2025 a zúčastnily se ho desítky škol z celé České republiky.
Naši žáci si vedli skvěle! Patrik Bereš a Daniel Životský z 8.D se v celkovém hodnocení umístili na vynikajícím 22. místě z 388 zúčastněných tříd. Tento úspěch je důkazem jejich znalostí a schopností v oblasti finanční gramotnosti.
Gratulujeme všem soutěžícím a děkujeme za skvělou reprezentaci naší školy!
Dne 21. března 2025 se na naší škole uskutečnila mezinárodní soutěž Matematický klokan. Žáci různých věkových kategorií se pustili do lámání si hlavy nad logickými i matematickými úlohami, které prověřily jejich schopnost uvažovat, kombinovat a hledat nejlepší řešení.
Matematický klokan je skvělou příležitostí, jak si žáci mohou vyzkoušet matematiku v jiné podobě, než na jakou jsou zvyklí v hodinách. Soutěž ukázala, že počítání a logické myšlení nemusí být jen nutným úkolem, ale může se stát i zábavnou výzvou.
Jak to dopadlo?
1. místo Filip Sedlák 7.D
2. místo Pavel Bastl 7.D
3. místo Jan Fridl 7.C
místo Ondřej Růžička 9.A
2. místo David Vrkoč 9.B
3. místo Viktorie Jarzabská 9.C
Všem soutěžícím gratulujeme k jejich výkonům a děkujeme za jejich nadšení a chuť se zapojit!
Na naší škole proběhl 3. ročník netradiční soutěže, ve které žáci 6. až 9. tříd ukázali nejen svou kreativitu, ale také technické myšlení a zručnost. Úkolem bylo postavit most ze špaget, který musel splnit přesné rozměrové požadavky, mít projektovou dokumentaci a samozřejmě vydržet co největší zatížení.
Soutěžilo se ve dvou kategoriích: 6. a 7. třídy a 8. a 9. třídy. Každý tým se snažil nejen o pevný a funkční most, ale také o esteticky povedenou konstrukci. Hodnotil se vzhled, dodržení stanovených rozměrů, kvalita projektové dokumentace a nosnost mostu.
Po napínavém testování mostů a sečtení všech bodů v jednotlivých kategoriích vzešli tito vítězové:
místo - 7.D
místo - 6.A
místo - 7.A
místo - 8.D
místo - 9.D
místo - 8.A
Největší nosnost měl most, který unesl úctyhodných 16,18 kg. Přestože byl konstrukčně velmi pevný, celkové hodnocení soutěže zohledňovalo i další kritéria, a tak se nakonec na stupně vítězů nedostal.
Všem soutěžícím patří velký obdiv za jejich odhodlání, trpělivost a technickou zručnost. Soutěž ukázala, že i z obyčejných surovin lze vytvořit pevnou a funkční stavbu.
Gratulujeme vítězům a děkujeme všem za úžasnou atmosféru a nadšení, které do soutěže vložili.
Více fotek :
Žáci 4. A a 4. B se vydali na vzrušující exkurze, které jim nabídly pohled do dvou zcela odlišných, ale stejně fascinujících světů.
Ve středu 19. března strávili dopoledne v Ostravském muzeu, kde se dozvěděli zajímavosti o heraldice a historii Ostravy. Heraldika, věda o erbech, pro mnohé do té doby neznámý pojem, se rázem stala poutavým tématem. Děti se seznámily s historií erbů, jejich symbolikou a významem. S úžasem poslouchaly příběhy o rytířích, šlechtických rodech a o historii města Ostravy.
Vrcholem programu byla tvůrčí dílna, kde si každý žák navrhl a vyrobil svůj vlastní erb. S pomocí lektora se děti naučily, jaké barvy a symboly se v heraldice používají a jaký mají význam. S nadšením kreslily a kombinovaly různé prvky, aby vytvořily erb, který nejlépe vystihuje jejich osobnost a zájmy. Každý erb byl originální a jedinečný, stejně jako jeho tvůrce.
Ve čtvrtek jsme navštívili v rámci kariérového poradenství školní kuchyň. Děti se byly podívat, kde vznikají dobroty, které dostávají ke svačině a obědu. Měly jedinečnou příležitost nahlédnout pod pokličku přípravy školních obědů. S nadšením sledovaly kuchařky při práci a dozvěděly se, jak se připravují oblíbená jídla. Zjistily, kolik práce a úsilí stojí za každým talířem, který se dostane na jejich stůl.Tato návštěva byla nejen zábavná, ale i poučná a pomohla dětem uvědomit si důležitost práce kuchařek.
Exkurze do školní kuchyně a Ostravského muzea byla pro žáky čtvrtých tříd nezapomenutelným zážitkem. Nejenže se dozvěděli spoustu nových informací, ale také si vyzkoušeli praktické dovednosti a rozvíjeli svou kreativitu. A kdo ví, možná se mezi nimi skrývá budoucí heraldik nebo šéfkuchař.
V týdnu od 17. do 21. března se žáci 6.D rozhodli dát si pauzu od svých mobilních telefonů a místo toho se zaměřili na společné aktivity. Přinesli si do školy stolní hry – karty, šachy, scrabble, logik a řadu dalších – aby je mohli během přestávek místo hraní na mobilu společně vyzkoušet. Jak sami můžete vidět na přiložených fotografiích, atmosféra byla skvělá a do her se zapojili všichni s velkým nadšením.
„Nejdřív jsme si mysleli, že to bez mobilů nevydržíme ani den, ale nakonec nás stolní hry tak chytly, že jsme si na mobily ani nevzpomněli,“ říká Tom z 6.D. A že to nebyl jen krátkodobý výstřelek, potvrdil hned první den nového týdne, kdy se někteří žáci spontánně rozhodli pokračovat v hraní deskovek – a nikdo je k tomu nemusel nutit.
Celý projekt „Mobilní detox“ ukázal, že i v dnešní digitální době mohou děti (a jistě i my všichni ostatní) objevit zábavu a společné zážitky bez toho, aby musely neustále sledovat obrazovku mobilu. A jak dokazují úsměvy na tvářích žáků 6.D, taková zkušenost rozhodně stojí za to.
Dne 7. března 2025 se žáci ze 7.D (Simona Štípalová, Anežka Šindlerová, Sebastián Bednář, Tobiáš Palupa) zúčastnili divadelního představení v DPS v Šenově.
Žáci si nacvičili tři scény ze starších českých a československých filmů. Celé představení bylo okořeněno i tím, že diváci po každé scéně hádali, o jaký film se jedná.
Vynikající výkon našich žáků zapříčinil, že diváci uhodli všechny filmy. Na konci nás publikum odměnilo bouřlivým potleskem, až se stěny otřásaly.
Akce se velmi povedla a pro velký úspěch se možná v budoucnu zopakuje.
Jiří Kroupa
Dne 5. března 2025 se žáci naší školy zúčastnili Obvodního kola recitační soutěže, které se letos konalo na ZŠ ve Václavovicích.
Soutěže se zúčastnilo 14 žáků 1. stupně naší školy, kteří ve třech kategoriích bojovali o postup do Městského kola, které se uskuteční koncem března v Ostravě.
Výkony všech recitátorů byly skvělé a o postupu rozhodovaly jen nepatrné rozdíly.
Do Městského kola postupují Tereza Čížová z 1.C, Barbora Skýbová ze 3.B a Karolína Chupáčová z 5.B.
Všem účastníkům děkujeme za skvělou reprezentaci školy a postupujícím přejeme mnoho úspěchů v dalším kole.
E. Draisaitlová a P. Mališová
V prosinci loňského proběhlo školní kolo soutěže v konverzaci v anglickém jazyce. Výherci tohoto kola, Tobiáš Palupa ze 7.D a Ema Beránková z 9.A, nás nyní reprezentovali v okresním kole anglické konverzace v Ostravě. Svými znalostmi a úsilím se umístili na sdruženém 4.-11. místě mezi žáky ze 40 zúčastněných základních škol a gymnázií. Gratulujeme ke krásnému umístění.
Mgr. Karla Polášková, Mgr. Lenka Fukalová
Její barvy, tóny, nálady a každodenní radosti mohli naši sedmáci zažít v hodinách dějepisu prostřednictvím takzvané living history.
Za zvuků dobové hudby se naučili základy středověkého tance a šlo jim to skvěle - ostatně, jejich kroky vedla návštěva přímo z minulosti, jak se můžete přesvědčit ve fotogalerii.
A protože život ani ve středověku neplynul jen v samých radovánkách, vyzkoušeli si také těžkosti vojenského života (třeba tíhu samotné zbroje).
O tom, že ani panovníci neměli jen na růžích ustláno, se pak v “áčku” přesvědčili, když o životech posledních Přemyslovců sehráli pro svou třídu divadlo. V “béčku” si pak rovnou vyrobili kopie koruny - samozřejmě té naší nejkrásnější - svatováclavské.
(Za ukázku tanců a zapůjčení součástí výzbroje děkujeme paní učitelce Alici Borové ♡ )
„Nikdy nejsme spokojení tam, kde jsme.“ A tak jsem s 6.A a se 6.B vyrazili do divadla, abychom poznali malého i velkého muže - pilota a prince. „Jazyk je zdroj všech nedorozumění.“ Proto jsem v divadle vnímali všemi smysly a objevovali životní pouť pilota, který jednou na poušti našel svého přítele a nakreslil mu beránka. „To, co dělá poušť krásnou je skutečnost, že někdy schovává studnu…“. Tou studnou měl na mysli pilot, slavný spisovatel Antoine de Saint-Exupéry, že „Všichni dospělí byli kdysi dětmi (ale jen málo z nich si na to vzpomíná).“ a že „Vidíme dobře jen srdcem. Důležité je to, co je pro oči neviditelné.“ Setkání bylo opravdu moc hezkým zážitkem
🛩️🧑✈️🐏🫅🦊♥️
Mgr. Alice Borová
Dne 28.2.2025 se žákyně Anička Menšíková z 9.B zúčastnila okresního kola CHEMICKÉ OLYMPIÁDY na SPŠCH v Ostravě. Jako každý účastník, který postoupil ze školního kola musela absolvovat test z teoretických znalostí a praktickou část probíhající v laboratořích.
Ze 14 účastníků se umístila na krásném 7.místě, stala se úspěšným řešitelem okresního kola a byla druhou nejlepší ze zúčastněných základních škol v okrese Ostrava-město.
Gratulujeme a děkujeme za velmi úspěšnou reprezentaci školy.
Ve středu 12. 2. proběhl program primární prevence pro žáky 5. ročníků na téma Moje cesta on-line.
Komunikace prostřednictvím internetu je neodmyslitelnou součástí světa mladých lidí. Aby tato cesta byla jednodušší, dostaly děti rady a doporučení, jak zabezpečit mobilní telefon, které informace nezveřejňovat a jak poznat “predátora”. Na osobní dotazy dostaly děti odpovědi na závěr besedy. Děkujeme PČR Ostrava.
Va čtvrtek 27. 2. byl pro kolektivy 6. ročníků připraven program “Nejlepší je nekouřit”.
Obecné informace o tabáku, složení cigaretového kouře, následky kouření na zdraví včetně názorné ukázky “modelu hlenu” z plic kuřáka, problematika vapování a diskuze o tom, kdo z kouření lidí skutečně profituje. Toto je stručná charakteristika besedy, která byla vždy zakončena dotazy žáků.
Děkujeme Krajské hygienické stanici MSK.
Zapsala: Mgr. Fukalová Lenka
Ve středu 19. února se 3 výherci prosincového školního kola geografické olympiády vydali s panem učitelem Mlčákem do Ostravy, aby se utkali s mistry podobného kalibru z celého okresu Ostrava-město.
Mezi desítkami účastníků obhájil v kategorii B (sedmáci) Filip B. ze 7.C hezké 14. až 15. místo.
Matyáš K. z 8.C – navzdory nerovnému souboji i s deváťáky dohromady v kategorii C – dosáhl krásného 8. místa.
Nicméně na nejlepším 5. až 6. místě skončil nejmladší Michal V. ze 6.D v kategorii A.
Já, stejně jako všichni ostatní učitelé zeměpisu a třídní učitelé výše (v souladu s pravidly GDPR) jmenovaných žáků jsme na kluky mimořádně pyšní. Budeme dělat vše pro to, abychom jejich nadšení a talenty nadále rozvíjeli a věřím, že v příštím školním roce dosáhneme ještě lepších umístění.
Za učitele zeměpisu Miroslav Bolek
svátek, který v sobě skrývá něco jiskřivého a mystického. Má své kořeny v dávné historii a je spojen s mnoha legendami.
Na naší škole se Valentýn každoročně připomíná prostřednictvím valentýnské schránky. Žáci naší školy píší vzkazy různým osobám, které chtějí oslovit a potěšit. A nemusí si psát jen žáci navzájem, osloven může být kdokoliv ve škole.
V tomto roce se nám sešlo opravdu moc valentýnek. Naše valentýnská pošta měla co dělat, aby vše zodpovědně roztřídila a roznesla po celé škole.
Velice nás těší, že tímto gestem dokážeme vykouzlit úsměvy na tvářích dětí i dospělých.
Za žákovský parlament
Blanka Fabianová
Ve dnech 10. - 11. 2. 2025 jsme na naší škole prožili “chemický svátek”.
Pozvali jsme k nám profesionály z Vysoké školy chemicko-technologické (VŠCHT) v Praze, aby předvedli našim žákům tzv. HODINU MODERNÍ CHEMIE (HMCH).
Byla to velmi povedená akce, která žákům přiblížila chemii z té zábavnější stránky-hlavně formou pokusů, které nemáme možnost během běžné výuky chemie provádět (nebojte, vše bylo podle pravidel bezpečné práce v laboratoři 🙂).
Dík patří i sponzorům VŠCHT, kteří financovali pokusy prováděné nadějnými mladými chemiky (absolventy) VŠCHT.
Připojujeme videa, která zachycují naši zábavnou atmosféru během této vydařené akce.
Doufáme, že HMCH nebyla poslední na naší škole a žáci budou moci také v příštích letech zažít nevšední dobrodružství s chemií.
Letošní olympiády z českého jazyka se zúčastnilo 15 vybraných žáků 8. a 9.tříd. Úkoly se tradičně dělí na hloubavé, postřehové a slohové. Ve slohové části psali žáci o činnosti, která jim přináší radost, ve většině případů jsme si přečetli o radosti ze sportu. Zde jsou výsledky.
Natálie Hurábová (9.C)
Anna Menšíková (9.B)
Nikol Horáková (9.A), Tereza Sokolová (9.C)
Všem účastníkům gratulujeme za odvahu. Holky na 1. a 2.místě se zúčastnily okresního kola.
Mgr. A. Borová
Je 28. 1. 2025 a žáci osmých ročníků naší školy diskutují s příslušníkem PČR Ostrava o trestní odpovědnosti mládeže, problematice mravnostních deliktů a návykových látek.
Vzhledem k blížícím se 15. narozeninám našich osmáků tak dostávají užitečné informace i odpovědi na jejich všetečné dotazy.
metodik prevence ZŠ