Život ve škole

Matematický klokan

I přes stále trvající epidemii proběhla i letos soutěž Matematický klokan. V pátek 19. 3. 2021 jsme se “sešli” on-line s žáky, kteří si chtěli otestovat své schopnosti přemýšlet, řešit úlohy a používat vědomosti v nových situacích.

Soutěžilo se ve 2 kategoriích - Benjamin (6.-7.ročník) a Kadet (8.+9.ročník).

Jak to dopadlo?

V kategorii Benjamin

  1. místo Bartoloměj B. (7.B)

  2. místo Lenka F. (7.C)

  3. místo Matyáš S. (6.B) a Julie M. (7.B)


V kategorii Kadet

  1. místo Mikuláš T. (9.B)

  2. místo Barbora Mu. (8.C)

  3. místo Barbora O. (9.B)


Všem zúčastněným děkujeme a úspěšným řešitelům blahopřejeme.

Mgr. Pavla Mecová

Loutky

Žáci 9. ročníků si v rámci distanční výuky ve výtvarné výchově vyzkoušeli tvorbu loutky. Materiál nebyl nijak omezen a kreativitě se meze nekladly. Podělím se s vámi o některé originální výtvory. V 9.A Adriana K. vytvořila Krasomílu a také Jan C. nebo Lukáš Ch. vytvořili energickou fešandu. Ve třídě 9.B vznikl Bob a Bobek bez klobouku od Kryštofa T. nebo loutka z papíru od Lukáše M. V 9.C vznikly loutky se jménem Piždílek od Filipa K. nebo Pažďuch od Sáry F. Snad vám tyto milé loutky vykouzlí úsměv na rtech stejně jako nám. :-)

Mgr. Martina Kozlová, Mgr. Karla Polášková

Jak je důležité dodržovat pravidla

„Na dopravním hřišti nebo na silnici, pravidla je nutné znát vždycky.“ Tak znělo zadání výtvarné soutěže, kterou vyhlásil Aktiv BESIP, pracovní skupina při odboru dopravy Magistrátu města Ostravy. Po stránce výtvarného zpracování nebylo téma jednoduché. Žáci museli uplatnit znalosti dopravních pravidel, ale také přemýšlet o perspektivě a barevnosti. Vybrané výkresy nyní poputují do soutěže. Nezapomínejte, prosím, dbát na bezpečnost na silnici, ať už se zrovna proháníte na kole, skejtu, bruslích, nebo třeba jedete v autě.

Děkuji žákům za účast a soutěžícím držím palce.

Mgr. Martina Kozlov

Mikulášská sbírka pro Marušku 2020

Tedy lidičky, paráda! Tohle jsem nečekal. Ať už v televizi, rádiu nebo FB, IG, TIK TOKu a podobných platformách vídáte cokoliv, jste to vy, kdo vysílá do celého okolí jednoznačně pozitivní zprávu. Pro Marušku jsme letos vybrali 26 678 Kč, to není málo. Nutno podotknout, že se letos rodiče z Klubu přátel Rorýsi hecli a sesbírali 4000 Kč. Moc děkujeme za rozšiřování povědomí o dobrých skutcích – je dobrým skutkem dvojnásobným. Všem chceme poděkovat za vaši hustodémonsky krutopřísnou štědrost. Bez vás bychom takovou radost udělat nemohli. Takže: "díky, díky, díky", kéž se vám to vrátí v podobě dobrých zpráv, zdraví a pohody u vás doma. A jelikož tohle píšu v prosinci, zatímco v oběžníku text bude až v únoru, přeji vám při této příležitosti i krásný nový rok, ať je podle vašich představ!

S maximální vděčností za ZŠ Šenov

Jiří Chrástek

PROJEKT VÁNOCE V 5.C

Předvánoční čas byl v 5.C spojen s projektovým vyučováním. Atmosféra Vánoc se promítala do všech předmětů. Děti tvořily vánoční příběh podle obrázkové osnovy, popisovaly, jak vyráběly vánoční ozdoby, počítaly, kolik peněz potřebují na dárky, přečetly si o tradicích a zvycích v některých státech Evropy. Dozvěděly se, jak se slovo Vánoce řekne v jiných jazycích, na mapě hledaly země, kde se Vánoce slaví. Při vycházce Šenovem vnímaly vánoční atmosféru. Získané informace si pak děti ověřily v závěrečném „testíku“. Projekt byl zakončen posezením u stromečku, vyprávěním a poslechem koled. Teď už se těšíme na nadílku.

Mgr. Stejskalová Jarmila a děti 5.C

Přírodovědný klokan

I v tomto školním roce proběhla na školách v celé republice soutěž Přírodovědný klokan. Soutěžní test obsahuje 24 otázek z oblasti přírodopisu, zeměpisu, matematiky a fyziky. Nabízí se vždy pět odpovědí, z nichž je třeba vybrat jednu správnou.

Organizace byla letos složitá, protože někteří žáci byli doma na distanční výuce a někteří už začali chodit do školy. Přesto jsme to zvládli a tady máme vítěze:

U nás první místo získala Markéta Stiborová z 9.A, na druhém místě se umístil Mikuláš Tvardek a za ním byla Barbora Oláhová, oba z 8.B.

Všem soutěžícím blahopřejeme !!!

Uměli byste odpovědět?

1. Když je Slunce na obloze přímo nad stožárem s vlajkou, tak stožár nevrhá žádný stín. Kdy taková situace nastává v místě vašeho bydliště v České republice.

(A) Každý den v poledne

(B) Pouze uprostřed léta

(C) Pouze uprostřed zimy

(D) V České republice nikdy

(E) V prvních jarních a podzimních dnech

2. V rovině je dán čtverec o straně 1 cm. Každý z vrcholů tohoto čtverce je středem kružnice o poloměru 1 cm. V kolika bodech roviny se kružnice navzájem protínají ?

(A) 6

(B) 8

(C) 10

(D) 12

(E) 14

HOLANĎAN NA DISKOTÉCE

Někteří z našich žáků se zapojili do předvánočního psaní seniorům v domovech důchodců. Vzhledem k současné situaci, kdy se k seniorům jen tak návštěvy nedostanou, jsme se rozhodli potěšit je alespoň kontaktem písemným.

Malá ukázka...

HOLANĎAN NA DISKOTÉCE

Stáňa, Bohouš, Zdeněk a Vojta se v sobotu chystali na diskotéku. Nepříjemné překvapení jim však přichystala paní, která prodávala lístky. „Už bohužel nemám, chlapci,“ pokrčila rameny. „Sál je plný, je mi líto.“ Všichni čtyři se tedy otráveně loudali domů. „Hoši, já mám nápad!“ vykřikl najednou Zdeněk. „Jaký?“ zeptali se všichni zvědavě. „Stáňo, ty přece umíš anglicky. Budeš předstírat, že jsi Angličan!“ „No jo, ale co kdyby tam byl opravdový Angličan?“ namítl Stáňa. „To ne, radši budu předstírat, že jsem váš bratranec z Holandska, který mluví anglicky.“ Všichni tedy souhlasili a vraceli se k diskotéce. Paní jim řekla: „Chlapci, přece jsem vám říkala, že...“ „Ano, paní, já vím, že nemáte lístky, ale tady náš bratranec z Holandska by si strašně rád přál vidět českou diskotéku.“ „Z Holandska? Tak to jste měli říct hned! Za chvíli jsem zpátky, vydržte!“ A ani ne za pět minut se vrátila. „Můžete jít dál!“ řekla chlapcům s úsměvem a všechny čtyři vedla do sálu. To se ví, Holanďan způsobil obrovský zájem. Všichni je okukovali, až to chlapcům bylo nepříjemné, že jsou středem pozornosti a každý na ně ukazuje. Jeden pán se dokonce Stáni zeptal: „What is your name?“ „My name is Stanislav.“ odpověděl automaticky Stáňa. Pán povytáhl obočí. „Stanislav?“ divil se. „Oh, in fact, Carl,“ opravil se Stáňa. Servírka chlapce posadila na čestné místo a nalila jim i speciální víno určené pro zvláštní návštěvy. Chudáci Bohouš, Honza ani Vojta neuměli anglicky, takže jenom německy drmolili čísla: „Eins, zwei, drei...“ „Buďte zticha, nebo na nás někdo přijde!“ sykl Stáňa. A najednou vedoucí kapely, která na diskotéce hrála, řekl do mikrofonu: „A nyní bych sem na pódium pozval našeho čestného hosta - Carla!“ A sálem se ozval bouřlivý potlesk. Stáňa se neochotně dokolébal na pódium. „Rádi bychom našeho hosta poprosili, aby nám zazpíval!“ Stáňa ztuhl a nakonec se vzmohl na jedinou kloudnou větu: „I´m sorry, I can´t sing.“ „So you dance, please.“ Stáňa pochopil, že nemá na vybranou, a tak k tanci vyzval jednu krásnou holku z kapely. Jmenovala se Klára. Klára se Stáňovi zdála fajn, tak si řekl, že by ji mohl pozvat na rande. „What are you doing on Friday evening?“ zeptal se. „I have got a lecture at school.“ „Where do you study?“ zajímal se Stáňa. „I study at Faculty of Education in Ostrava.“ Ve Stáňovi by se krve nedořezal, studoval totiž na stejné fakultě jako Klára. Celý bledý se rychle vrátil ke svým kamarádům. „Radši už půjdeme. Beztak už jsme tady způsobili poprasku víc než dost.“ Všichni tři Stáňovi kamarádi souhlasili, ale nevěděli, jak se dostat ven, když byli pořád středem zájmu. Nakonec se jim podařilo nenápadně vyklouznout zadním vchodem.

V pondělí šel Stáňa na fakultu, a přestože si to snažil nepřipouštět, věděl, že se dřív nebo později setká s Klárou. A opravdu. Odpoledne při obědě na něj Klára volala přes celou menzu. „Carl! Carl! What are you doing here?“ Všichni spolužáci se na Stáňu podívali. „Sorry,“ zamumlal Stáňa, „I am not Dutch and this is průser…Jsem Čech a jmenuju se Stáňa. A to, že jsem Holanďan, jsem předstíral, abychom se dostali na diskotéku.“ Klára zrudla vzteky a chvíli nic neříkala. „Lháři!“ vykřikla nakonec a z očí jí sršela nenávist. „Jsi obyčejný lhář a podvodník a já ti věřila!“ S těmi slovy Klára vyběhla z menzy. Tato historka způsobila, že si Stáňu ještě několik týdnů kamarádi dobírali a stal se terčem mnoha vtípků. A Klárka? Ta se Stáňou už nepromluvila nikdy ani slovo.

Přeshraniční projekt "Robokód přes hranice"

Kdo v srdci žije, nikdy neumírá

Každý z lidí zanechá na tomto světě nějakou „stopu“. Z těchto „stop“ se pak tvoří historie. Šenov je „nepatrné“ místo na mapě světa, ale i on má spoustu takovýchto „stop“, za kterými je ne vždy vidět konkrétní tvář člověka. Někteří lidé se však nesmazatelně zapíší nejen do historie, ale především do mnoha srdcí. Paní učitelka, ředitelka a úžasný člověk – Žofie Bastlová byla a vlastně je jedním z nich.

Byla veselá, oblíbená a moudrá. Jeden z jejích žáků, můj spolužák, mi nedávno řekl: „Jsem rád, že jsem za ní před čtrnácti dny zajel. Chtěl jsem jí říct, že mě naučila z fyziky a matematiky tolik, že se nemusím stydět ani před žádným inženýrem. A víš co? Říkala, že je šťastná.“

Za sebe, ředitelku knihovny a muzea, a také její žákyni, můžu říct, že byla pravidelnou čtenářkou s obrovským přehledem a od té doby, kdy bylo v Šenově založeno muzeum, také pravidelnou návštěvnicí takřka všech našich akcí.

Kdybych měla říct jedním slovem, co jsem na paní Bastlové obdivovala nejvíce, tak by to byla bezesporu „lidskost.“ Budete nám moc chybět.

Simona Slavíková

Paní Žofie Bastlová se ředitelkou ZŠ stala 1. srpna 1994. Vzpomínám, že v druhé polovině srpna tohoto roku se Šenovem prohnala větrná smršť, která srolovala střechu I. pavilonu ZŠ a shodila ji do prostoru mezi pavilony. Dá se říci, že touto událostí započala etapa oprav, rekonstrukcí a přístaveb naší školy, která v podstatě trvá dodnes…

Naděžda Pavlisková

„Soňu", jak jsme jí říkali, jsme znali jako vstřícnou a kamarádskou kolegyni, která byla ochotná kdykoli a při jakékoli práci pomoci. Oblíbená byla nejen mezi spolupracovníky, ale i mezi žáky, kteří obdivovali její rozsáhlé znalosti v oblasti přírodních věd, jež dovedla dětem přiblížit jasně a srozumitelně. Vždy s mírným úsměvem na tváři dovedla okamžitě vyřešit i problémy, které se vyskytly v její práci ředitelky místní školy, a každému dovedla poradit.

Soňa měla i umělecké nadání. Podílela se na zachování místního nářečí - spolupracovala na slovníku místního nářečí. Byla také autorkou několika divadelních her v místním nářečí, které nastudovala se svými žáky a které byly uvedeny na školních akademiích či vánočních jarmarcích. Mnohé z nás překvapila i výtvarným nadáním, uplatnila ho nejen v hodinách výtvarné výchovy, ale i při vnější a vnitřní výzdobě školy. Své rodné obci byla věrná i v zaměstnání, aktivní i v práci pro místní obyvatele.

Jiřina Jaterková, Lenka Franěcová

Jako paní učitelka byla oblíbená, spravedlivá a dokázala povzbudit. Jako kolegyně byla vždy usměvavá, přátelská, ochotná pomoci.

Helena Sumarová

S paní Bastlovou jsem se seznámila po příchodu na zdejší školu. Od vykání jsme ihned přešly k tykání.

„Já jsem Soňa," podávám jí ruku.

„Já jsem Žofie, ale říkají mi taky Soňa."

„A já jsem na Žofii narozená...," dodala jsem a to už jsme se obě začaly smát a jen kroutily hlavami, jak jsme „propojeny".

Od té doby jsem ji jinak než dobře naladěnou snad ani nepotkala. Když odešla definitivně do důchodu, často jsem si na ni vzpomněla. Ona totiž byla „stmelovací typ" ... a dobře pekla ... a hezky se s ní povídalo ... a ráda četla ... Mám ji „v sobě".

Soňa Brablecová

Já bych jí sama za sebe vzkázala toto. ,,Jsem moc ráda, že jsme se mohly potkat. Byla jste mi krásnou inspirací, jak žít."

Lenka Fukalová

„Měla jsem to štěstí, že mě životem provázela už od dětství, a to jako učitelka fyziky. V dospělosti byla mojí přímou nadřízenou a poté, co odešla do důchodu, jsme se pravidelně potkávaly na horách při turistických akcích v našich krásných Beskydech. Vzpomínám na ni s úctou a obdivem, neboť to byla neobyčejná žena. Čest její památce."

Alena Šebestová

Pro mne byla úžasným pedagogem, velmi moudrou a pracovitou ženou. Také naslouchajícím a chápajícím člověkem se srdcem na dlani, který v každé situaci dokáže poradit a pomoci. Skvělou kuchařkou, kamarádkou, zastupitelkou, zahrádkářkou ... Těšila se ze života, rodiny, vnoučků a velmi se jim věnovala. Stopy její práce najdeme všude. Budu na ni vždy s láskou vzpomínat a děkuji za vše.

Marie Kučerová

Zpráva o úmrtí paní Soni Bastlové mě hodně zasáhla. Chci vyjádřit upřímnou soustrast manželovi a celé rodině. Byla mou oblíbenou paní učitelkou fyziky a později taky mou milou kolegyní a paní ředitelkou. S láskou a úctou vzpomínám.

Květuše Závadová

Váš nečekaný odchod, bez možnosti rozloučení se, mne skutečně velmi silně zasáhl. Byla jste u mých pedagogických počátků, které zásadně ovlivnily nejen můj profesní a pracovní rozměr, ale nakonec mne zde zakořenily a udělaly ze mne patriota města Šenov. Za Vaši laskavost, srdečnost, upřímnost a pomoc velmi děkuji. Posílám Vám s vděčností zdravici do učitelského nebe.

Martin Stolař

Soňa byla moje nejlepší, nejdražší a nejmilovanější paní ředitelka.

Hana Bierzová

Pro mne byla ztělesněním lidskosti a moudrosti (ostatně jména Soňa i Žofie vyjadřují moudrost...). Mimo toho to byl člověk s obrovským nadhledem a neskutečným smyslem pro humor. Byl to člověk, který bez jakéhokoliv patosu výrazným způsobem ovlivnil můj život. Svým způsobem byla u všech důležitých okamžiků mého dospělého života - přijímala mne do zdejší školy, žena se vdávala v šatech, které měla půjčené od ní a před osmi lety byla u mého křtu.

Předpokládám, že nebudu jediný, kdo se o ní vyjádří jako o pedagogickém i lidském vzoru. Když jsem připíjel na její počest, musel jsem si najít háčkovaný prezervativ, který jsem od ní dostal ke dni ptactva a video, které natočila s žáky naší školy v místním nářečí! Bude mi chybět, bo byla fajna!

Antonín Vajda

Paní Bastlová - byla pro mě osobou, kterou jsem měla velmi ráda, vážila jsem si jí především jako člověka s hlubokým lidským cítěním. Nastoupila do nově postavené školy jako mladá učitelka fyziky a spolu se svým manželem patřili mezi moderní a velmi oblíbené učitele. Vyučovala tak poutavě zákonům fyziky, že jsme jim i my dívky porozuměly. Setkala jsem se s ní i později, kdy jsem sama nastoupila jako začínající učitelka. Byla mi vždy oporou a vstřícnou kolegyní. Když se stala zástupkyní a posléze ředitelkou školy, obdivovala jsem ji, jak se dovedla vypořádat se složitými problémy a zachovat si vždy lidskou tvář. Měla porozumění pro druhé, ale i dostatek rozhodnosti při řešení složitých problémů, před které byla postavena. Spolupracovaly jsme spolu také při různých projektech zaměřených na naši obec a region, ze kterých nám zůstalo mnoho krásných vzpomínek, ale i dokumentů a zážitků. Na takového člověka budu vždy vzpomínat s úctou a pokorou.

Miluše Valová

Paní Žofie Bastlová, pro kolegy a známé prostě Soňa. Dlouholetá šenovská učitelka a ředitelka základní školy nás opustila na přelomu října a listopadu.

Její odchod se hluboce dotýká nejen jejích bývalých žáků, ale i kolegů, zaměstnanců školy, rodičů a všech šenovských občanů, kteří ji znali jako skromnou, usměvavou, pracovitou, velice pečlivou a svědomitou učitelku a také ředitelku šenovské školy. Mezi dětmi i kolegy byla velmi oblíbená, s každým dobře vycházela a často vypomohla radou, vycházející z jejích bohatých pedagogických zkušeností.

Její bývalí žáci vzpomínají, jak se paní učitelka snažila vysvětlit učivo z matematiky a fyziky tak, aby mu všichni rozuměli. Obětavě a často z volného času jezdívala s dětmi na hory a na konci školního roku na několikadenní výlety, aby stmelila kolektiv třídy. Děti ji měly rády, protože byla vstřícná, spravedlivá, chápající, dovedla pohladit dobrem a moudrostí. Svým chováním, jednáním, přístupem k dětem a profesionalitou byla vzorem mladším kolegům.

Ani v důchodu nesložila ruce do klína. S láskou se věnovala rodině a vnoučatům, jejími koníčky byly četba a cestování. Pracovala v městském zastupitelstvu, ve Svazu zahrádkářů, ve škole zastupovala nepřítomné pedagogy a s manželem organizovali srazy šenovských učitelů – důchodců. Za svoji záslužnou činnost obdržela v roce 2016 ocenění „VÝZNAMNÁ OSOBNOST MĚSTA ŠENOVA.“

Alena Struminská

Ahoj, Soňo, tam nahoru…

Posíláme pozdrav a věř, že tady chybíš. Jako kamarádka, kolegyně, moudrá rádkyně a hlavně jako člověk.

Po celý svůj pedagogický život jsi byla příkladem a vzorem nejen oběma svým synům, ale také stovkám žáků šenovské školy, všem zaměstnancům a kolegům i kolegyním, kteří jsme měli tu čest se s Tebou každodenně vídat.

Všichni jsme Tě měli rádi a uznávali Tě. V našich srdcích zůstane navždy hluboce zakotvena vzpomínka na Tebe.

Za všechny kolegy a kolegyně, žáky a zaměstnance šenovské základní školy

Naděžda Pavlisková

Pátek 13. a matematika dobrovolně!

Zní to hrůzostrašně? Vůbec… V pátek 13. 11. 2020 odpoledne totiž naší školou proskákal klokan, a to matematický… A skákal online! Více než 50 žáků 2. st. zasedlo ke svým počítačům a řešilo letošní zadání. Chválíme všechny =)

Ti nejlepší jsou:

6. ročník

  1. Matěj KUNC (92 b., 6. A)

  2. Matyáš SLÍVA (91 b., 6. B)

  3. Isabella VASTA (81 b., 6. B)

7. & 8. ročník

  1. Bartoloměj BUCHTA (90 b., 7. B)

  2. Tereza HALADOVÁ (78 b., 8. A)

  3. Linda KUNTOŠOVÁ (77 b., 7. C)

9. ročník

  1. Pavel TVARDEK (85 b., 9. A)

  2. Matěj NOVOTNÝ (67 b., 9. A)

  3. Jan CAHLÍK (65 b., 9. A)

Gratulujeme!

Štr + vyučující MjA


Spolupráce s Čínou

Distanční výuka se pro nás pomalu stala rutinou, přemýšlela jsem, jak ji ozvláštnit.

Pro žáky jsem připravila se svou bývalou spolužačkou z vysoké školy překvapení na úterý 24. 11. 2020. Kamarádka již druhým rokem vyučuje anglický jazyk v Číně a byla ochotna vytvořit se mnou tandem na online výuku, které se účastnili někteří žáci mých skupinek angličtiny ze 7. a 8. ročníků.

Na druhé straně světa na nás čekala od 8:50 SELČ plná třída žáků z menšího města Číny v čele s mou kamarádkou Martinou Čečotkovou. Předem jsme domluvili téma - jídlo.

Nastalo další dilema - co jim budeme prezentovat? Žáci šenovské základní školy v krátkém hlasování během čtvrtka 12. 11. promluvili jasně - budeme prezentovat náš národní poklad - svíčkovou. Po krátké jazykové rozcvičce, kdy pracovali naši i čínští žáci, byl na řadě poslech s porozuměním.

Po svíčkové jsme dostali informace o tradičním čínském jídle - hot pot. Žáci se dozvěděli, jak se připravuje, jak se jí a o původu jídla. Bohužel vzhledem k povaze připojení (žáci v Číně byli už ve třídě) jsme měli problém slyšet to, co říkají. Proto pak otázky typu pravda/nepravda pro nás byly spíše tipovačka, ale přesto zábavná.

Na poslední třetinu hodiny přišla řada na otázky: dialog mezi žáky byl opět ztížen prostředím. Dozvěděli jsme se, že jejich oblíbené jídlo je právě hot pot, z ovoce mají rádi “dragonfruit” a “jackfruit”, že jejich fastfoody jsou spíše občerstvení ze stánku na ulici, nemají rádi “smelly tofu” a rádi vaří instantní nudle a pečou vepřová žebra.

Na oplátku jsme studentům v Číně řekli, že kromě svíčkové je naším národním jídlem bramborový salát s řízkem (ano, Vánoce jsou ve vzduchu), že nám velmi chutná svíčková, na Číně nás zaujalo to, že jedí jídlo všichni společně z velké mísy uprostřed stolu.

Za sebe musím vyjádřit pýchu na naše žáky, kteří se po celou dobu orientovali ve výuce dvou různých učitelek a nenechali se vyvést z míry občasnými technickými potížemi. Ochotně také odpovídali na dotazy a neměli problém klást otázky.

Mé velké poděkování patří bývalé spolužačce - Martině Čečotkové za skvělou spoluráci. Děkuji rodičům, že pomocí elektronické přihlášky potvrdili účast svých dětí na výuce. Jsem ráda, že jsem mohla tuto výuku s požehnáním paní ředitelky pro žáky připravit.

A jak vlastně hodina vypadala? Podívejte se sami.

Mgr. Dagmar Slováková

Archiv paní učitelky Čečotkové:

Pohled z naší strany:

Zpětná vazba žáků:

Jak 2. B zaznamenala proměny podzimního života

„A byl podzim. Světla ubývalo a zimy přibývalo. A tak broučci, že už nikam nepoletí”.

V příběhu Jana Karafiáta bychom zazimovali a probudili se až na jaře. Děti ze třídy 2. B však naštěstí po podzimní odluce vyrazily do školních lavic a přípravy na zimní měsíce tak mohou sdílet ve společnosti kamarádů. Přestože jsme podzimní výuku prožívali výhradně distančně, pokročili jsme na pomyslném žebříčku učení nejen ve čtení, psaní a v počítání. Vědění o proměnách podzimní přírody a lidského konání s tímto obdobím spojené, jsme společně s rodiči propojili v lapbooku. Dovolte, abychom se s vámi na těchto stránkách podělili o výtvory, které nejen rozzářily naši školní nástěnku, ale také se staly symbolem tvořivosti a milé spolupráce rodiny a školy.

Mgr. Andrea Liolia

Netradiční online hodina čtení ve 2. D

Máte rádi pohádky? My ano. Učíme se o nich v hodinách čtení. Proto jsme si do online hodiny čtení pozvali ředitelku knihovny paní Simonu Slavíkovou. Dozvěděli jsme se, co je leporelo, audiokniha, kdo je autor, ilustrátor. Potom nám paní knihovnice přečetla méně známé pohádky z její knihy „U čtyř dubů, tří vrb, pod zelenou střechou“, kterou napsala pod pseudonymem Žofie Zejdová.

Je to pohádkový příběh havířského skřítka Tydlifona, který žije s vílou Květinkou a také jejich přítelem vodníkem Vrbičkou, vílou Rákosničkou a dalších. Ti všichni spolu se dvěma havíři Juzkem a Ferdou prožívají napínavá dobrodružství. Kniha je částečně psána v ryze šenovské „formě“ místního nářečí. Nářečí jsme moc nerozuměli, ale paní Slavíková nám vše vysvětlila. Hodina byla zajímavá a už nyní se těšíme na návštěvu knihovny.

PaeDr. Kozáková Antónia a žáci 2. D

Archeologové z šestého ročníku

Na podzimní prázdniny dostala část šesťáků a sedmáků dobrovolný domácí úkol - stali se experimentálními archeology a pokusili se vytvořit šperk (či jiný výrobek) postupy, jakými by jej zhotovili naši předkové v době pravěkých zpracovatelů kovů či raného středověku.

Protože se jim díla velmi povedla, chtěla bych se s vámi podělit o minigalerii šperků, z nichž mnohé si kvalitou nezadají s prací profesionálů:-) Já bych si určitě vybrala, co vy?:-)

Bára Sikorová

On-line beseda s paní spisovatelkou

Besedou s paní Ivonou Březinovou, která je autorkou mnoha knížek pro děti, začal u nás ve třídě 2. D měsíc „Čtení s rodiči."

Paní spisovatelka dětem povídala o tom, že se už jako malá rozhodla stát spisovatelkou. Jak se to dělá, když se kniha píše a jak se dá pracovat s nápady na knihu. Dětem přečetla ukázku z knihy, zazpívala písničku, objasnila, kdo je ilustrátor, představila jim svoje dětské knihy vhodné pro zúčastněné děti a krásně je inspirovala ke čtení.

Na závěr besedy si děti mohly od paní Březinové objednat její knihy a nechat si je podepsat.

Beseda byla skvělá, jsme moc rádi, že paní spisovatelka Ivona Březinová přijala naše pozvání.

PaedDr. Kozáková Antónia a děti z 2.D

Podzim

S žáky se často účastníme různých výtvarných soutěží. Zde je výběr několika prací na téma „Roční období – podzim“. Volba není nikdy lehká, ale všem soutěžícím budeme držet palce a ostatním děkujeme za účast.

Mgr. Martina Kozlová

Čím budu?

Aktivity k rozvoji kariérových dovedností v naší třídě


Každý z nás někdy něčím bude, i když mnozí žáci V. B o tom ještě nepřemýšlí. Je to pro ně daleká budoucnost. Pro usnadnění výběru škola organizuje aktivity, které mají žáky připravit na to, jak si správně vybrat povolání .

Koncem září navštívila naši třídu lektorka kariérového poradenství. Asi si myslíte, že je to příliš brzy. My jsme však byli překvapeni, že některé děti už měly svou kariéru naplánovanou. Přesto se pustily do práce.

Nejdříve se dověděly, co je čeká, o čem si budou povídat. Reagovaly velmi dobře, nebály se vyslovit svůj názor. Na tabuli byla napsána slova VOLBA a POVOLÁNÍ (KARIÉRA). Zpočátku si žáci nevěděli rady se slovem VOLBA a napadlo je pouze „volba prezidenta“. Po vysvětlení se rozběhla velmi působivá diskuze, v níž byl společně odtajněn význam obou slov.

Poté následovaly připravené zážitkové aktivity, při kterých děti zjišťovaly silné stránky své i svých spolužáků. Některé úkoly zpracovávaly i ve skupinách.

Po dvouhodinovém programu měly děti snad jasno, co člověk potřebuje, aby si dobře vybral povolání, zhodnotil jeho výhody i nevýhody.

A ohlasy? Katka:„Velmi se mi to líbilo, objevila jsem nové poznatky o mých spolužačkách“. Lukáš: „ Zjistil jsem o sobě věci, o kterých jsem ani netušil...“.

Mgr. Vladimíra Kravčíková


Ptačí svět

Ve čtvrtek 1. října probíhalo vyučování dětí z 2. D netradiční formou. Paní učitelka PaedDr. Kozáková Antónia si připravila pro žáky projekt "Ptačí svět". Jeho cílem bylo přiblížit tematiku ze života ptáků a vyrobit krmítko.

Projekt prolínal všemi předměty. Žáci se seznámili s danými druhy ptáků, zaposlouchali se do jejich zpěvu, v předmětu „Člověk a svět“ se seznámili s jejich způsobem života a stavbou těla. V českém jazyce vyhledávali v textu o ptácích různé informace , v matematice počítali slovní úlohy. Potom nastala dlouho očekávaná chvíle, výroba krmítka z polotovarů. Žáci s obrovským nasazením zatloukali hřebíky, aby ptáčkům zpříjemnili hladové zimní měsíce. Hotová krmítka už zdobí zahrady dětí.

PaedDr. Kozáková Antónia

Akce školní družiny

Dravci

Asi desítku dravců předvedl sokolník Jaroslav Oszelda ve středu 24. 9. 2020 dětem z obou školních družin Základní školy v Šenově. Veselou formou se školáci dozvěděli základní informace i zajímavosti z říše ptáků, které si následně ověřili vyplněním zábavného kvízu.

ZOO

V pátek 2.10.2020 se děti ze všech oddělení školní družiny vydaly prozkoumat zoologickou zahradu v Ostravě. Viděli jsme spoustu zajímavých zvířat – dlouhonohé plameňáky, nezbedné opičky, malého hrocha a nechyběli ani legrační sloni a krmení koz a morčat. Malí i velcí zvládli celou cestu statečně po svých a s dobrou náladou.

Za ŠD Silvie Valová

Distanční výuka v hudební výchově

Přemýšlela jsem, co zadat do “hudebky”, abych žáky neodradila nějakými - pro ně - nezáživnými úkoly, proto jsem jim zadala vytvořit novou nebo další sloku k písničce “Skákal pes”. Projevili úžasnou kreativitu a některé povedené texty vám nabízím k přečtení.

S. Brablecová

Ostravečka – koronečka

Ostravo, Ostravo, jak se ti dnes vstává, není to tajemství, že ti virus mává.

Seženem zásoby do příštího roku, hlavně ne, vážení, nějakou slzu v oku.

T. Šelongová, 8. C


Smutno je každému, když jsme doma sami.

chybí nám každý den naši kamarádi.

K. Chupáčová, 9. C

Máme tu koronu silnější a horší,

a nevím, co psát dál, proto tady končím.

Nemůžem do školy, máme krušnou chvíli,

plníme úkoly a to s velkou pílí.

J. Kubina, 9. C

Skákal dál,skákal dál, přes zelené pole.

Spatřil tam zajíce a čtyři kobzole.

E. Němcová, 8. C


Je to tu, nemoc zlá, uháněj zas domů,

uháněj, nekuckej, hlavně ne k nikomu.

Hlavně ne k nikomu, kdo je nakažený,

musel bys potom jít, fuj - do karantény.

O. Šplíchal. 6.B

Podané ruce

V pátek 4. 9. 2020 se šesté a deváté třídy sešly, aby mohly strávit společné dopoledne během projektu "Podané ruce". Mírné obavy z neznámého na straně šesťáků ihned opadly poté, co se jim žáci deváté třídy představili a oni si mohli vybrat svého průvodce, který je seznámí se školou a zodpoví všechny jejich zvídavé dotazy ohledně jejího chodu. Po společné prohlídce školy, při níž každý deváťák provázel svého o několik let mladšího spolužáka, následovala práce ve dvojicích. Společným výtvarným úkolem bylo obkreslit své dlaně a do nich vepsat vlastnosti toho druhého. Vznikla tak nejen krásná díla, kterými si žáci vyzdobili třídy, ale hlavně nová přátelství.

Anna Pisáková 6.C:

„Moc se mi to líbilo, už vím, kde je tělocvična, jídelna, učebna informatiky atd. Moje deváťačka se jmenovala Klára. Řekla mi, že pokud budu chtít s něčím pomoct nebo něco půjčit, můžu za ní přijít. Bylo to super.“

Anna Bajgarová 6.C:

„Moc se mi to líbilo. Jsem ráda, že jsme si našla starší kamarádku. Mám ji ráda.“

Sára Homolová 6.B:

„Poznali jsme některé deváťáky, takže fajn.“

Exkurze s ČZS

V pátek 18. 9. 2020 se zúčastnili vybraní žáci druhého stupně exkurze se zahrádkáři města Šenov. Navštívili jsme Muzeum papíru ve Velkých Losinách. Žáci měli příležitost seznámit se s historickým vývojem a tradicemi starého papírnického řemesla i s počátky moderní průmyslové papírenské výroby v českých zemích.

Dále si prošli zámecký park státního zámku Velké Losiny, v němž se nachází naučná stezka „Poznáváme stromy“. Zde se dozvěděli řadu zajímavostí o běžných i nevšedních dřevinách.

Exkurze se vydařila a všem se moc líbila. Velké poděkování patří zahrádkářům města Šenov, díky nimž se exkurze uskutečnila.


Mgr.Pavla Mecová

Tradiční projekt Podané ruce netradičně (I. stupeň)

Začátkem září probíhá na naší škole každoročně projekt Podané ruce. V rámci projektu spolupracují žáci prvních a pátých ročníků. Nejstarší děti z prvního stupně přivítají nejmladší žáčky a prožívají s nimi druhý den ve škole. Ovšem v letošním školním roce proběhla tato akce kvůli koronavirovým opatřením netradičně.

Aktivity, jež žáky provázely tento den, byly podobné úkolům, které jindy plní předškoláčci u zápisu do první třídy, toho se však loni zúčastnit nemohli. Jednalo se např. o dokreslování obrázků, vyhledávání rozdílů, skládání obrázků, přiřazování, poznávání geometrických tvarů a další. Vyučující prvních ročníků mezitím mohli s rodiči probrat vše, co budou děti v první třídě potřebovat.

Tento projekt proběhl na obou našich školách. Dopoledne se vydařilo ke spokojenosti všech zúčastněných. Děti byly moc šikovné a domů si navíc odnášely na památku malou odměnu.

Mgr. V. Kravčíková a Mgr. P. Albrechtová

Adaptační kurz pro 6. ročníky

Vzhledem k událostem se letošní adaptační kurz pro 6. ročníky ZŠ uskutečnil v domácí atmosféře Šenova. Po dobu tří dnů se žáci blíže poznávali a měli možnost stmelit svůj nový kolektiv. V záštitě prožitkové pedagogiky probíhaly činnosti dětí a pedagogů v Zámeckém parku a v prostorách školy. Pro všechny z nás to byla nová pozitivní zkušenost.

Žáci získali mnoho zkušeností do dalších společných let se svou třídou. Ve všech třídách snad vznikl kolektiv, který si bude pro sebe navzájem oporou pro další společné roky.

Za tým adaptačního kurzu, Barbora Kundelová

Informace pro rodiče budoucích prvňáčků

Vážení rodiče,

dovolujeme si Vás upozornit na změnu slavnostního zahájení školního roku, které proběhne následujícím způsobem:

  • 1. A a 1.B budou mít sraz v 7.50 hod. za branou školy, kde Vás a děti vyzvednou školní asistentky.

  • 1. C bude mít sraz v 7.50 hod. ve škole na Podlesí před hlavním vchodem školy.

Prosíme o dodržení hygienických postupů:

  • před vstupem do budovy použijte dezinfekci

Následující den (2. 9. 2020) proběhne ve všech třídách akce "Podané ruce" a souběžně s ní třídní schůzky.

Rozdělení žáků do tříd najdete zde. Třídními učiteli budou Mgr. Aleš Bohanus, Mgr. Tamara Zálejská a Mgr. Lenka Tomiczková.

Co pořídit prvňáčkovi?

Aktovku, vybavené pouzdro (tužky, pastelky, ořezávátko), dvě pevné složky na sešity A4 + A5, velkou podložku na lavici, kladku k šatní skříňce, pytlík na cvičební úbor (sportovní oblečení a obuv se světlou podrážkou), pevné přezůvky. Doporučujeme Vám, abyste zbytečně nenakupovali pomůcky a školní potřeby dopředu.

Co by měl předškolák umět při nástupu do školy?

Měl by zvládnout základy sebeobsluhy - obléknout se, obout, zavázat tkaničky, srovnat si věci, uklidit po sobě. Je dobré si s dětmi hodě povídat, vyprávět nebo číst pohádky, učit ho kreslit, stříhat, dbát na správné držení tužky, správnou výslovnost. Dítě by mělo umět odpovědět na jednoduché otázky, znát své jméno, příjmení, umět pozdravit, poprosit, poděkovat a respektovat pokyny dospělých.

Na všechny prvňáčky se už moc těšíme a přejeme jim, aby byli u nás ve škole spokojení.

Informace pro rodiče budoucích šesťáků

Vážení rodiče,

žáci stávajících pátých tříd budou rozděleni svými třídními učiteli a vedením školy do čtyř tříd budoucího šestého ročníku. Ve třídách se pak potkají se žáky z Václavovic.

Složení těchto nových šestých tříd je v tabulce níže pod registračními čísly, která byla žákům přidělena koncem června.

Jejich třídními učiteli budou Martina Kozlová, Pavel Pojezdala, Martin Vaculík a Dagmar Slováková.

Třídní schůzky šestých tříd snad proběhnou začátkem září, kdy se budete moci zeptat na věci, které Vás osobně zajímají.

Vzhledem k tomu, že žáci vytvoří úplně nové kolektivy, které se neznají, budou první dny věnované osobnostní a sociální výchově. To dopomůže k vytvoření pozitivního klimatu ve třídách, který je pro budoucí vzdělávací proces velmi důležitý. Proběhne projekt OSV Podaná ruka a později v měsíci září i každoroční adaptační dny pro tyto kolektivy.

Žáci budou rovněž dostávat učebnice, sešity a informace o možnostech dalších vzdělávacích aktivit a kroužků na naší škole. Pro zájemce o anglický jazyk bude otevřen kroužek Cambridge s možností složení zkoušky YLE na konci sedmé třídy.


Za školní poradenské pracoviště Lenka Fukalová - metodik prevence ZŠ

Rozdělení do tříd (6.r)

Vítejte v novém školním roce 2020/2021

(archív)