Ve čtvrtek 28. 11. 2025 proběhla na naší škole beseda společnosti Renarkon určená rodičům, kteří se chtějí lépe orientovat v oblasti návykových látek.
Setkání se neslo v duchu otevřené diskuze a praktických rad, jak rozpoznat varovné signály u dospívajících a jak s nimi citlivě, ale účinně komunikovat.
Hlavním tématem byly aktuální trendy v užívání návykových látek, zejména u mladistvých. Lektorka přiblížila, jak se mění dostupnost jednotlivých látek, jakou roli hrají sociální sítě a jak se mění formy užívání i motivace dospívajících.
Důležitou částí programu bylo také to, co dělat, když má rodič podezření, že se jeho dítě stýká s partou, která může mít sklony k užívání drog.
Diskutovalo se také o tom, jak samotným problémům předcházet – tedy o nutnosti otevřené komunikace v rodině, trávení společného času a posilování zdravého sebevědomí dětí. Rodičům byly představeny i různé nástroje, jak s dětmi mluvit o rizicích užívání látek přiměřeně jejich věku.
Na závěr besedy byly také představeny možnosti pomoci: od poradenských služeb Renarkonu přes psychologickou a rodinnou podporu až po kontaktní centra či preventivní programy ve školách.
Beseda nabídla rodičům nejen informace, ale také pocit, že v obtížných situacích na to nemusí být sami.
Mgr. Fukalová L. - metodik prevence ZŠ
Každoroční olympiáda z českého jazyka byla letos pro 13 účastnících se deváťáků daleko srozumitelnější a příjemnější. Slohová část nabídla otevřené téma k zamyšlení - “O ztraceném předmětu”, některé práce byly opravdu zajímavé.
Do okresního kola postupují dále 2 žáci s nejvyšším počtem získaných bodů.
Všem účastníkům gratulujeme k odvaze.
1.místo - Daniel Kotas (9.D)
2.místo - Nikola Lochmanová (9.A)
3.místo - Karolína Bystroňová (9.C)
Mgr. Alice Borová
V závěru listopadu jsme realizovali školní kolo 55. ročníku Dějepisné olympiády - jak je několik posledních let zvykem, soutěžící museli vyřešit otázky, kombinující tradiční znalostní pojetí dějepisu i nové metody výuky badatelské a konstruktivistické.
Tématem bylo střetávání a prolínání mužského a ženského světa, velké osobnosti historie, ale i každodenní život žen v různých dobách. Pokud jsme vzbudili váš zájem, můžete si vyzkoušet jednu ze soutěžních otázek, případně klidně rovnou celou olympiádu zde: https://www.uhk.cz/file/edee/filozoficka-fakulta/ff/deo-skolni-kolo-zs-test.pdf
Z našich žáků se s tématem nejlépe poprali:
1. místo - Daniel Kotas, 9.D (50 bodů)
2. místo - Kateřina Řepecká, 9.D (49 bodů)
3. místo - Matyáš Krátký, 9.C (48,5 bodu)
Vítězům gratulujeme a nejen jim, ale i ostatním soutěžícím z řad deváťáků a osmáků děkujeme za účast a přejeme, ať jim zvídavost a soutěživost přinese mnoho dalších úspěchů.
V listopadu absolvovali naši osmáci v ZOO Ostrava výukový program zaměřený na chobotnatce. Žáci se dozvěděli řadu zajímavostí ze života slonů a měli možnost zblízka vidět sloní stoličky, slonovinu či „sloní postel“. Také pozorovali, jak se slon sprchuje a jak jemně našlapuje na špičky – bez toho, aby při chůzi dupal.
Program byl velmi přínosný a už teď se těšíme na další návštěvu a nové poznatky.
Jana Třosová
Spolek H2Ospodař! prostřednictvím svých interaktivních workshopů úspěšně propojil výuku na 1.a 2. stupni ZŠ. Program zároveň velmi smysluplně doplnil učivo 4. a 8. třídy v rámci ŠVP v tematickém okruhu voda, a to jak z pohledu přírodních procesů, tak fungování vodního hospodářství v městském prostředí.
Žáci se aktivně zapojili do dvou vzdělávacích programů. V rámci tématu Vody v krajině zkoumali přírodní koloběh vody, význam krajinných prvků pro její zadržování i to, jak člověk ovlivňuje vodní režim v přírodě. Program Voda ve městě jim poté přiblížil zásadní roli vody v urbanizovaném prostoru, principy modrozelené infrastruktury a způsoby, jak lze moderní města přizpůsobovat změnám klimatu.
Aktivní účast dětí, praktické pokusy a modelové situace podpořily jejich schopnost přemýšlet o vodě v širších souvislostech. Celá akce tak významně přispěla k rozvoji environmentální gramotnosti a k propojení teoretické výuky s reálnými tématy, která jsou pro současný svět zásadní.
J. Pajurková
V hlavní roli byly košile, šaty, sukně, kravaty, motýlci, saka a obleky – zkrátka vše, co ke společenskému stylu patří.
Náš projektový den se opravdu vydařil. Zapojili se žáci prvního i druhého stupně i vedení školy a učitelé. Po celou dobu panovala slavnostní atmosféra připomínající prostředí Národního divadla. Velkou tečkou byla „šluskolona“ o velké přestávce v tělocvičně, která praskala ve švech. Tančili malí i velcí, bylo rušno a všude vládla veselá, usměvavá nálada.
Velké poděkování patří všem, kteří se zapojili, ale také rodičům, prarodičům, tetičkám i strýčkům, kteří podpořili tuto akci a vybavili své děti slavnostním oblečením – bez vás by to nebylo ono.
Váš žákovský parlament
V úterý 18. 11. jsme se s našimi deváťáky vydali na každoroční dějepisnou exkurzi do Muzea Osvětim. Připomínky jsou to stále mrazivé a tísnivé, byť se míra empatie u žáků posunuje. Cestu jsme si letos prodloužili do jednoho z nejhistoričtějších měst v Polsku - do Krakova. Prošli jsme se nejstaršími a nejikoničtějšími částmi města a ocenili jsme jeho vzdušnost mimo adventní shon.
“Lidstvo musí skoncovat s válkou, nebo válka skoncuje s lidstvem.“ (J.F.K.)
Mgr. A. Borová
Koncem října proběhlo školní kolo soutěže Setkání s historií, tentokrát na téma 2. světová válka. Vítězné příčky obsadily týmy z 8.B (R. Navara, T. Olšar, M. Toman - 3. místo) a 8.A (L. Jančík, V. Kaňa, S. Slíva - 2. místo, František Kučera, Matouš Kuchař, Filip Vojtek - 1. místo).
Zlatý tým byl pak reprezentovat naši školu v městském kole soutěže, které se konalo 10. 11. 2025 na Gymnáziu Fr. Hajdy v Ostravě-Hrabůvce.
Soutěžní den byl zpestřen tematickým workshopem s besedou, při níž se žáci dozvěděli spoustu informací z každodenního života vojáků na frontě i v zázemí. Kromě oblečení výzbroje a výstroje vojáků různých národností, které si mohli vyzkoušet, byla připravena ke zhlédnutí také panelová výstava o životě v Ostravě během období protektorátu.
Týmu osmáků patří poděkování za důstojnou reprezentaci, protože vybojovali krásné 3. místo, přičemž konkurence rozhodně nebyla malá!
Gratulujeme a přejeme mnoho dalších úspěchů!
V uplynulém týdnu se naše škola tradičně zapojila do celostátní informatické soutěže Bobřík informatiky 2025. Tato soutěž je zaměřena na bystré žáky se zájmem o technologie a ukazuje, že informatika není jen ovládání počítače, ale především logické myšlení, algoritmizace a práce s informacemi. Soutěžící řeší online úlohy, které prověřují jejich schopnost hledat efektivní postupy, analyzovat data či skládat jednoduché programy z bloků. Národní kolo probíhá na školách během listopadu v pěti věkových kategoriích.
Letos se do soutěže zapojilo několik stovek našich žáků a výsledky stojí za to – zejména v kategorii Kadet, kde padl absolutní rekord školy. Níže přinášíme přehled úspěšných řešitelů.
77 soutěžících, 22 úspěšných řešitelů
Medailové umístění:
1. místo – Adam Mokroš (4.A) – 171 bodů
2. místo – Alex Brda (4.C) – 159 bodů
3. místo – Timea Matisová (4.B) – 156 bodů
144 soutěžících, 19 úspěšných
Kategorie byla letos mimořádně vyrovnaná – hned čtyři žákyně získaly shodný počet bodů na nejvyšší příčce.
Medailové umístění:
Zuzana Šarounová (6.C) – 161 bodů
Kateřina Vávrová (6.D) – 161 bodů
Nela Macurová (6.D) – 161 bodů
Tereza Potěšilová (6.D) – 161 bodů
Další výborné výsledky:
Emily Bernatíková (5.C) – 150 bodů
David Rusnok (5.C) – 149 bodů
Štěpán Kuchař (6.C) – 149 bodů
Sedmáci letos soutěžili samostatně.
46 soutěžících, 18 úspěšných
Medailové umístění:
Jakub Růžička (7.A) – 149 bodů
Jiří Zeman (7.A) – 149 bodů
Natálie Mullerová (7.B) – 146 bodů
Nela Menšíková (7.D) – 146 bodů
Zuzana Pastrňáková (7.D) – 146 bodů
Další velmi dobré výkony:
Laura Mokrošová, Emma Ustohalová, Michal Vohralík a Terka Revendová – všichni shodně 134 bodů.
36 soutěžících, 16 úspěšných
Tuto kategorii ozdobila neuvěřitelná série čtyř maximálních výkonů. Naši osmáci se zařadili mezi nejlepší borce soutěže:
Adam Kittrich (8.C)
Filip Sedlák (8.D)
Jan Frídl (8.C)
Marek Hrbáček (8.C)
Čtyři žáci na absolutním maximu = historický úspěch naší školy!
Další medailové výsledky:
Vojtěch Kaňa (8.A) – 177 bodů
Lukáš Jančík (8.A) – 171 bodů
77 soutěžících, 3 úspěšní řešitelé
Medailové umístění:
1. místo – Karolína Svobodová (9.A) – 129 bodů
2. místo – Lukáš Vávra (9.D) – 121 bodů
3. místo – Ingrid Sikorová (9.C) – 120 bodů
Letošní ročník Bobříka informatiky potvrdil, že naši žáci mají slušné logické myšlení, schopnost řešit problémy a chuť učit se nové věci. Zvláštní uznání patří „kadetům“, kteří dosáhli fenomenálního výsledku 180 bodů.
Všem soutěžícím gratulujeme a děkujeme učitelům informatiky za přípravu i organizaci soutěže v počítačové učebně.
Těšíme se na další úspěchy v příštím roce!
V rámci celoročního projektu „Poznej svoje město“ navštívily děti 1. stupně naší školy ve dnech 12. a 13. listopadu městský úřad v Šenově.
Čekalo je přátelské setkání s panem starostou, který pro ně připravil poutavou prezentaci o historii i současnosti našeho města. Žáci se dozvěděli také mnoho zajímavostí o práci starosty a dalších povoláních, která jsou pro chod obce důležitá. Pan starosta dětem přiblížil, jak se rozhoduje o věcech, které ovlivňují život v Šenově, a co všechno jeho práce obnáší.
Součástí setkání byla i diskuse, během níž měly děti možnost pokládat své vlastní dotazy. Zajímaly je především plány města do budoucna, co se připravuje v obci pro děti i každodenní práce starosty. Návštěva úřadu byla pro děti velmi přínosná a odnášejí si z ní nejen nové poznatky, ale také lepší povědomí o místě, kde žijí.
Mgr. Eva Draisaitlová a Mgr. Andrea Liolia
Dne 4.11. proběhla na naší škole beseda pořádaná Policií České republiky, oddělením Ostrava, určená pro žáky sedmých a devátých tříd. Tématem setkání byla rizika užívání návykových látek u mladistvých.
Policisté žákům vysvětlili, jaké nebezpečí představuje užívání drog, alkoholu a dalších návykových látek – a to nejen z hlediska zdraví, ale také z pohledu právních důsledků a dopadu na budoucí život. Během besedy byl podrobně vysvětlen pojem trestní odpovědnosti mládeže a žáci se dozvěděli, jaký je rozdíl mezi přestupkem a trestným činem.
Zástupci Policie ČR rovněž apelovali na to, aby se mladí lidé dokázali správně rozhodovat a nepodléhali tlaku vrstevníků, což se v současnosti častěji děje.
Na závěr si žáci mohli vyzkoušet speciální brýle simulující poruchy rovnováhy a smyslového vnímání po požití alkoholu. Tato praktická ukázka žákům názorně předvedla, jak alkohol ovlivňuje lidské smysly a jaké velké škody může způsobit, zejména při řízení dopravních prostředků.
Žáci hodnotili besedu jako přínosnou a pokud vedla i k zamyšlení nad důsledky vlastního chování, splnila tím svůj účel.
Poradenský tým ZŠ
“Jmenuju se Jirka, jsem policista a chodím do škol dělat besedy.
Koukají na mě. Naprostá většina z nich je menší než já. Vždycky mi přijde hrozné, když ve službě řešíme o tolik menší děti, ke kterým voláme záchranku a chodí k nám na policii vysvětlovat, odkud třeba trávu vzali. Mám jim fakt říct, v jakém stavu je může záchranka vést na pohotovost, i když třeba trávu nebo alkohol zkusili poprvé? Někdy je to fakt hnus a dávat umělé dýchání puberťákovi je síla. Není to sranda, my pak uklidňujeme zhroucené rodiče, které čekají návštěvy na policii a na sociálce. No, ani jeden z těch hobitů asi neví, že ikdyž je mu pod 15 let, tak se to s ním stejně veze. A když jsou mladiství, tak to ještě můžeme přitvrdit. Zkusil jsem jim vysvětlit rozdíl mezi přestupkem a trestným činem. Starším žákům jsem půjčil brýle, které jim simulovaly poruchy vnímání po pití alkoholu. Beztak už jsou natěšení i na malé motorky, tak ať ví, co se může dít. A pít se nesmí ani na kole. Navíc můžou bohužel ohrozit i život někoho jiného. Vím, o čem mluvím, šroubovali mi nohu dohromady, kámoš-řidič si před jízdou dal. A proč to všechno? Asi se bojí mít vlastní názor a myslí si, že super oblíbení budou jen, když budou dělat kraviny. Asi si musí nabít čumák. Ale za jakou cenu?”
V pátek 24. 10. 2025 se naše škola zapojila do projektu společnosti Nebuď oběť a vyslala zástupce naší školy na Magistrát města Ostravy, kde v sále zastupitelstva žáci přednesli svou prezentaci s názvem “Bez filtru. Pravda o životě on-line” před širokým publikem.
Tobiáš Palupa a Filip Rakošan z 8.D museli prokázat nejen svou výbornou schopnost prezentace na veřejnosti, ale také obhájit své názory a odpovídat na nečekané zvídavé otázky osob sedících v sále.
Také sami mohli porovnat prezentace a znalosti k tématice rizika Internetu a komunikačních technologií ostatních přítomných žáků, zástupců policie i veřejnosti.
Děkujeme za hezkou reprezentaci školy.
Mgr. Lenka Fukalová - metodik prevence
Žáci naší školy se zúčastnili školního kola matematické soutěže Pythagoriáda. Do řešení zajímavých úloh se zapojilo 110 soutěžících. Pět z nich dosáhlo vynikajících výsledků a stali se úspěšnými řešiteli, kteří nás budou reprezentovat v okresním kole.
Zvláštní uznání patří Filipu Sedlákovi, který dosáhl 100% úspěšnosti.
Gratulujeme všem soutěžícím a přejeme hodně štěstí v dalším kole!
Žáci naší školy se 15. 10. 2025 vydali na třídenní vzdělávací exkurzi do Rakouska, která spojila poznávání, pohyb i jazykové vzdělávání.
První den byl věnován hlavnímu městu – Vídni. Návštěva interaktivní expozice Time Travel žákům přiblížila historii Rakouska zábavnou a poutavou formou. Poté následovala prohlídka nejvýznamnějších pamětihodností, jako je Hofburg, Stephansdom či Schönbrunn. Druhý den se nesl ve znamení poznávání přírodního bohatství. V solném dole Altaussee se žáci seznámili s historií těžby soli a nahlédli do fascinujícího podzemního světa, kde si mohli vyzkoušet i jízdu důlní skluzavkou. Odpoledne si žáci užili procházku kolem jezera Hallstatt, které je právem zapsáno na seznam světového dědictví UNESCO. Závěrečný den byl zasvěcen pohybu v přírodě. Výšlap Medvědí soutěskou (Bärenschützklamm) prověřil nejen fyzickou zdatnost účastníků, ale nabídl i úchvatné výhledy a nezapomenutelné zážitky.
Exkurze byla nejen zpestřením výuky němčiny, ale také motivací k jejímu dalšímu studiu – v reálném prostředí, s živým jazykem a zážitky, které určitě zůstanou v paměti.
Mgr. Lenka Fukalová
Ve středu 15. října proběhla na naší škole soutěž Přírodovědný klokan. Soutěžní test řeší v jeden den žáci 8. a 9. tříd v celé republice.
Test obsahuje 24 otázek z oblasti přírodopisu, zeměpisu, chemie, matematiky a fyziky. Nabízí se vždy pět odpovědí, z nichž je třeba vybrat jednu správnou.
První místo získal Daniel Kotas z 9.D, na druhém děleném místě se umístil Filip Sedlák z 8.D, třetí byla Ingrid Sikorová z 9.C.
Všem soutěžícím blahopřejeme !!!
Uměli byste odpovědět?
Nedávno jsme měli možnost vidět úplné zatmění Měsíce. Ve které měsíční fázi k němu dochází?
(A) ve třetí čtvrti (B) během první čtvrti (C) v novu (D) při úplňku (E) v novu i při úplňku
Mezi tzv. Velká jezera nepatří:
(A) Michiganské (B) Huronské (C) Erijské (D) Hořejší (E) Winnipežské
Zapsala: Š. Tomisová
Ve čtvrtek 2. 10. se ve Svinově uskutečnilo okresní kolo v přespolním běhu, kterého se zúčastnilo 15 škol. Mladší kategorie (6. - 7. třídy) běžela 1500 m a starší kategorie (8. - 9. třídy) 3 km. Žáci starší kategorie okresní kolo vyhráli a postoupili do krajského kola, kde se umístili na 5.místě.
Ml. žáci - 5.místo
Ml. žákyně - 7.místo
St. žákyně - 5. místo
St. kategorie:
1. místo: Kuchař Josef (kraj: 2.místo)
2. místo: Jelonek Matěj (kraj: 6.místo)
Ml. kategorie:
7. Malík Oliver
St. kategorie:
6. místo: Pisáková Adéla
9. místo: Hubníková Tereza
Ml. kategorie:
19. místo: Nociarová Tereza
22. místo: Revenda Tereza
Gratulujeme a děkujeme za krásný sportovní zážitek.
Jana Třosová a Radim Kozel
Hmotný pramen, písemný pramen, orální historie, časová osa, archivy, muzea… tolik pojmů z oblasti dějepisu pro naše šesťáky, na které se stejná lavina valí i v jiných nových předmětech?
Proto jsme se rozhodli, ukázat jim alespoň část z toho prakticky - Muzeum Hlučínska není institucí, kde se jen procházíte mezi předměty ve vitrínách a čtete k nim sáhodlouhé popisky. Tady si historický výzkum sami prožijete: pod vedením lektorů si žáci v muzejní laboratoři část exponátů osahali, popsali, posoudili jejich hodnotu pro budoucí generace, zamysleli se, jakou výpověď tyto věci zanechávají o nás jednotlivcích i o lidstvu jako takovém a navrhovali, které předměty by použili, aby byla výstava zajímavá a atraktivní. Jak se šesťáci učili a bavili můžete posoudit sami v galerii.
V pondělí 29. září 2025 čekalo na žáky 2.-5. ročníku ZŠ Radniční náměstí 1040 překvapení.
I letos proběhla projektová výuka u příležitosti Evropského dne jazyků. Pro děti bylo připraveno 13 stanovišť, kde se děti více seznámily se sousedními státy České republiky - jejich polohou, vlajkami, historickými památkami a zejména jazykem. Děti se naučily některé fráze, písničky, slovní zásobu.
Věříme, že si děti všechny aktivity náležitě užily.
Mgr. Petra Mališová
Dne 29.9.2025 jsme slavnostně předaly certifikáty 40 úspěšným absolventům zkoušek Cambridge English z řad žáků naší Základní školy. Ke zkouškám je letos připravovaly Mgr. Sumarová, Mgr. Mališová a Mgr. Hekerová. Díky nim a píli absolventů si stále držíme úspěšnost 99%. Veliká gratulace!
Mgr. Karla Polášková
Kromě toho, že se naše kolegyně Hana Teichmannová podílí na realizaci celého projektu Erasmus+, byla také účastnicí kurzu CLIL a AI v Dublinu. O znalosti, které v Irsku získala, se podělila 18. září na společném semináři s kolegyněmi z 1. stupně.
Protože metodu CLIL sama ve výuce uplatňuje, všichni uvítali její zkušenosti s přípravou a realizací takových hodin. Hanka zároveň představila moderní nástroje, například Diffit či MagicSchool AI.
Těmito ukázkami kolegyně nadchla a již plánujeme další setkání, kde si tyto nástroje budeme moci vyzkoušet přímo za využití jazykových učeben.
Děkujeme za sdílení zkušeností a inspiraci do další práce.
Mgr. Karla Polášková
Dne 18. září byl ve spolupráci s Městskou policií Šenov a složkami integrovaného záchranného systému uspořádán „Den s IZS“ pro žáky 7. ročníků základní školy.
Během dne se žáci dozvěděli více o práci policie, hasičů i zdravotníků. Součástí programu byla také praktická ukázka neodkladné první pomoci, kterou si všichni účastníci mohli osobně vyzkoušet.
Kromě toho na ně čekaly kvízy a otázky z oblasti dopravních předpisů a historie města Šenov. Celý den proběhl ve velmi přátelské a podnětné atmosféře.
Zvláštní poděkování patří Městské policii Šenov, která se postarala o hladký průběh celé akce a svým přístupem výrazně přispěla k jejímu úspěchu.
Základní škola tímto děkuje všem zúčastněným složkám za skvělou spolupráci a obohacující zážitek pro naše žáky.
Žáci 9. ročníku se zapojili do akce Podané ruce, při které provázeli po škole nové šesťáky. Díky osobnímu průvodci se šesťáci rychleji zorientovali v novém prostředí. Deváťáci jim navíc předali praktické rady a tipy k životu na druhém stupni. Celá akce proběhla v přátelské atmosféře a pomohla mladším spolužákům cítit se vítaně.
Naše škola již druhým rokem realizuje projekt Erasmus+, který je zaměřen na vzdělávání pedagogů v oblasti jazyků, moderních metod a digitálních technologií. Projekt nám otevírá dveře k mezinárodní spolupráci a přináší inspiraci, jak být skutečně školou budoucnosti.
Také během letošních letních prázdnin vyjelo na vzdělávací mobility pět pedagogů. Dvě mobility proběhly ve Florencii, kde se kurz zaměřoval na metodu CLIL a využití digitálních nástrojů včetně umělé inteligence. Další tři učitelé absolvovali v Dublinu různé kurzy zaměřené na General English, CLIL a AI, které jim umožnily zlepšit jazykové dovednosti a rozšířit metodické znalosti v různých oblastech.
Kromě samotného odborného vzdělávání přinesly mobility i cenné kulturní obohacení a především možnost propojit evropské hodnoty napříč různými zeměmi. Společným rysem všech kurzů bylo také sdílení zkušeností s kolegy z jiných evropských škol, což přineslo nové podněty, inspirace a motivaci pro další práci s našimi žáky.
Projekt Erasmus+ je pro naši školu významnou příležitostí, jak se neustále posouvat dopředu, přinášet moderní přístupy do výuky a zajišťovat, aby se žáci učili v prostředí, které odpovídá potřebám současného světa.
Mgr. Karla Polášková, Mgr. Hana Teichmannová